ریلز اینستاگرام چیست؟؟ چگونه از reels استفاده کنیم
اگر بخواهیم ریلز اینستاگرام را به زبانی ساده توضیح دهیم، همان استوری خودمان با یک سری قابلیت های بیشتر است که آن را جذاب کرده است. کاربران به واسطه ریلز می توانند بر روی ویدیوهای خود یک سری افکت ها اضافه نمایند. مثلاً می توانند سرعت ویدیو را کم و زیاد کنند و یا افکت موسیقی و تصویری را به آن اضافه نمایند. حتی شرایط استیکر گذاری نیز در ریلز وجود دارد. ویدیویی که آماده می شود شرایط انتشار به صورت استوری و پست را دارد. نکته ای که باید بدانید این است که ریلزی که می سازید در پیج اینستاگرام در دسته بندی خود و یک بخش جداگانه قرار می گیرد. در ادامه همراه آرنا لرن باشید.
بررسی ها نشان داده است اگر ریلز تولید شده جذاب باشد شانس تبدیل مخاطبان غیر فعال به فعال نیز بیشتر می شود. این موضوع برای بسیاری از آنلاین شاپ ها بسیار عالی است. ریلز سبب بیشتر دیده شدن پیج شما می شود. این رویکرد به افزایش فالوور و در نهایت افزایش فروش کمک زیادی می کند. تیک تاک دارای صفحه “for you” است و ریلز اینستاگرام نیز در بخش فرود اختصاصی، قسمت reels را به خود اختصاص داده است. با کلیک بر روی این قسمت به فید ریلز راه پیدا می کنید.
هدف ریلز اینستاگرام و تیک تاک یکی است یعنی ماهیت این آپشن در هر دو برنامه یکسان است. هر دو برنامه شرایط ساخت کلیپ خلاقانه را برای کاربران ایجاد می کنند و ویدیو های کوتاه را به اشتراک می گذارند. وجود آپشن های خلاقانه سبب می شوند تا یک ویدیو به بهترین شکل ممکن نمایش داده شود.
پیشنهاد میشود مقاله بازیابی رمز اینستاگرام را هم بخوانید.
برای حذف ریلز اینستاگرام می بایست به قسمت ریلز بروید و روی ویدیوی مورد نظر کلیک کنید و سپس آیکون سه نقطه را انتخاب کرده و گزینه delete را انتخاب کنید.
تفاوت ریلز و پست
مهمترین تفاوت ریلز اینستاگرام و پست در محدودیت زمان است. شما در قسمت پست می توانید ویدیوهای یک دقیقه ای مثلاً 5 ویدیو تا 5 دقیقه بسازید و حتی در igtv این رقم را به 10 دقیقه افزایش دهید اما ریلز اینستاگرام به شما اجازه ساخت ویدیوهای 15 الی 90 ثانیه ای می دهد.
دومین تفاوت ریلز اینستاگرام و پست مربوط به استفاده از کپشن و هشتگ است. هشتگ ها در ریلز شامل یک سری محدودیت ها می شوند. بنابراین بهترین روش این است که کیفیت محتوای ویدیویی را بیشتر کنیم. یعنی تمرکز خود را برای ایجاد هشتگ و کپشن های طولانی نگذاریم. هشتگ گذاری و کپشن نویسی مربوط به پست های ویدیویی است و برای ریلز اینستاگرام کمتر به کار می رود.
کسانی که وقت زیادی برای ادیت و ویرایش ویدیو خود ندارند اقدام به ساخت ریلز اینستاگرام می کنند. در زمان ساخت ریلز، آپشن های زیادی همان لحظه در اختیار شما قرار می گیرد که سبب جذابیت چند برابری ریلز مورد نظر می شوند.
دقت داشته باشید که بسیاری از صاحبان کسب و کار برای دیده شدن برندشان ترجیح می دهند که ریلز اینستاگرام بسازند. در واقع این گروه معتقد هستند که تاثیر ریلز در دیده شدن موثر تر از پست های معمولی است. بنابراین اگر قصد شما نوعی جذب مخاطب و برندسازی و ایجاد فضای خلاقانه است ریلز اینستاگرام بهترین گزینه خواهد بود. از سوی دیگر اگر ویدیویی دارید که جامع تر و طولانی تر از محتوای ریلز است باید از آپشن پست استفاده کنید.
چگونه ریلز درست کنیم
به منظور ساختن ریلز اینستاگرام می بایست در ابتدا استراتژی خود را مشخص کنید. سپس ریلز مورد نظر را بسازید. در گام سوم تنظیمات را اعمال کنید و سپس آن را منتشر نمایید.
تعیین استراتژی یکی از مهمترین گام های ساختن ریلز اینستاگرام است. در واقع شما می بایست در ابتدا علایق و اولویت های مخاطبان را شناسایی کنید. نیاز است کاربر هدف خود را مشخص کنید و آنچه ذهن مخاطب را درگیر کرده بررسی نمایید. نیاز است مشخص کنید که چطور می توان ریلز با بیشترین هماهنگی با پست و استوری ها ساخت.
برای ساختن ریلز اینستاگرام سه روش پیش روی شما قرار می گیرد:
- ساختن ریلز اینستاگرام در تب reels: در این بخش وارد تب reels می شوید و بر روی آیکون مورد نظر کلیک می کنید. سپس از سمت راست تصویر روی آیکون دوربین کلیک می کنید.
- ساختن ریلز اینستاگرام از صفحه هوم اسکرین: شما می توانید در صفحه هوم بر روی آیکون + کلیک کنید و گزینه reels را انتخاب نمایید.
- ساخت ریلز اینستاگرام از صفحه استوری: زمانی که صفحه هوم اسکرین را به سمت راست بکشید وارد صفحه استوری های اینستاگرام می شوید و سپس گزینه reels را انتخاب می کنید.
نکات مهمی در راستای ساخت ریلز اینستاگرام وجود دارد. شما این امکان را دارید که ویدیو از پیش آماده شده را انتخاب کنید. همینطور می توانید برای ضبط ریلز بر روی دکمه رکورد کلیک کنید تا ریلز ساخته شود.
چگونه ریلز را استوری کنیم
برای اینکه بخواهید یک ریلز رو در اینستاگرام استوری کنید باید ریلز مورد نظرتون رو انتخاب کنید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.
- رو گزینه فلش کلیک کنید
- گزینه add to stroty رو بزنید.
- و در آخر گزینه your story رو بزنید.
الگوریتم اینستاگرام برای ریلز
الگوریتم ریلز اینستاگرام در پس زمینه این اپلیکیشن فعالیت دارد و ویدیوهای ریلز را به کاربران نمایش می دهد. این الگوریتم بر اساس مجموعه ای از عوامل، ترتیب نمایش محتوا را مشخص می کند:
- عمر ویدیو: الگوریتم اینستاگرام مدت زمان انتشار ویدیو را بررسی می کند و به کلیپ هایی که به تازگی منتشر شده اند اهمیت بیشتری می دهد.
- بررسی علاقه کاربران: یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری الگوریتم ریلز اینستاگرام، بررسی علاقه و تمایل کاربران است. در واقع ویدیوهایی که کاربران علاقه زیادی به آنها دارند و با سلیقه کاربران سازگار است برایشان به نمایش در می آیند.
- امتیاز کلیپ: در الگوریتم ریلز اینستاگرام، مواردی مثل تعداد لایک ها، بازدیدها و … نیز بررسی می شوند به این ترتیب کاربران می توانند از امتیاز و اعتبار ویدیو آگاهی کامل داشته باشند. در واقع ویدیوهایی که لایک و بازدید بیشتری دارند شانس بالاتری برای ورود به بخش اکسپلور خواهند داشت.
اگر ریلز شما از نظر الگوریتم اینستاگرام جذاب باشد به طوری که تشخیص دهد تعامل خوبی با آن انجام شده است ریلز از روش دیگری مثلاً به واسطه اکسپلور به نمایش در می آید. این رویکرد سبب میشود تا نرخ تعامل بیشتر شود و تعداد فالوورهای شما نیز به شکل تصاعدی افزایش یابد.
نحوه آنالیز ریلز
اهمیت بالای ریلز اینستاگرام سبب شده تا اینستاگرام سریعاً شرایط آنالیز آن را به بخش insights اضافه نماید. در واقع اگر حسابتان بیزینسی است می توانید در قسمت insights، آمار مربوط به بازدید از ریلز را بررسی کنید. آمار مهمی که در مورد ریلز در حال حاضر وجود دارد شامل موارد زیر است:
Accounts Reached: این قسمت به شما می گوید که چه تعداد اکانت لااقل یک بار ریلز شما را تماشا کرده اند.
Plays: این آپشن در مورد تعداد دفعات دیده شدن ریلز اینستاگرام شما صحبت می کند. در واقع ممکن است بعضی از اکانت ها چندین بار ریلز را تماشا کنند بنابراین معمولاً آماری که توسط Plays اعلام می شود بیشتر از گزینه قبلی خواهد بود.
Saves: تعداد دفعاتی که ریلز مورد نظر توسط مخاطبان سیو شده در این بخش مشخص می شود.
Shares: این قسمت در مورد تعداد دفعات به اشتراک گذاری ریلز رقمی را اعلام می کند.
حتی ممکن است در بخش Insights به اطلاعات بیشتری مثل معرفی ریلز محبوب دسترسی داشته باشید. در مورد قابلیت های مختلف ساخت ریلز اینستاگرام در بخش دیگر به تفصیل صحبت کرده ایم.
پیشنهاد میشود چگونه آنلاین بودن اینستا را غیر فعال کنیم را هم بخوانید.
چرا باید به الگوریتم ریلز اینستاگرام اهمیت داد؟
وقتی نحوه عملکرد الگوریتم ریلز اینستاگرام را به خوبی بدانید می توانید تعامل بیشتری با کاربران داشته باشید. در واقع ریلز شرایطی فراهم می سازد تا از ابزارها و قابلیت های خلاقانه استفاده کنید و کاربران را تشویق به تولید محتوا و تعامل نمایید. بر اساس آماری که از سوی الگوریتم ریلز اینستاگرام به دستمان رسیده است تعامل و پاسخ دهی به ویدیوهای ریلز درصد بالاتری را به نسبت پست ها خواهند داشت.
با وجود الگوریتم ریلز می توانید ساخت ویدیو را برای کاربران آسان تر کنید. سرعت ساخت ویدیو نیز در این راستا بیشتر می شود. الگوریتم ریلز به کاربران کمک می کند تا بدون نیاز به پلتفرم های دیگر بتوانند ویدیو خلاقانه ای بسازند. ویدیوهای ریلز به شکل عمودی طراحی شده اند و شرایطی فراهم می سازند تا بتوانید محتوایی با ترجمه قواعد تبلیغات شبکه اجتماعی تولید کنید و به این ترتیب ارتباط نزدیک تر با دنیای امروزی داشته باشید.
الگوریتم ریلز اینستاگرام بررسی می کند که آیا هشتگ های استفاده شده با هدف محتوا و سلایق کاربر همخوانی دارد یا خیر. از سوی دیگر مرتبط بودن محتوا و موسیقی را می سنجد. تطبیق موسیقی با محتوا از دیگر عواملی است که توسط این الگوریتم سنجیده می شود. مثلا بررسی می کند که قوانین حق کپی روی موسیقی رعایت شده یا خیر. به کمک این الگوریتم مشخص می شود که در کدام زمان تعامل و بازدهی کاربران با محتوا بیشتر است و محتوا زمانی که بیشترین تعامل وجود دارد منتشر می شود.
پیشنهاد میشود مقاله گذاشتن پست مشترک در اینستاگرام هم بخوانید.
مزایای استفاده از ریلز اینستاگرام
شاید برای شما هم سوال باشد که اصلاً چرا باید ریلز بسازیم؟ می دانیم که ریلز یک ایده تیک تاک است که اینستاگرام از آن کپی کرده و به نوعی به ما اجازه می دهد که ویدیوهای 15 الی 90 ثانیه ای با افکت های جذاب داشته باشیم. اما داستان همین جا به پایان نمی رسد. ساختن ریلز اینستاگرام 3 مزیت مهم دارد:
1- نمایش بیشتر در feed: ریلز معمولاً اولویت بیشتری در فید فالوور نسبت به پست دارد. در واقع دیده شدن پست شما بستگی به زمان انتشار آن دارد حتی میزان علاقه مخاطب به پیج شما نیز در این راستا تاثیرگذار است. اما وقتی ریلز اینستاگرام منتشر می کنید محتوای تولید شده به نسبت محتوای دیگر از سایر مخاطبان، توسط فالوورهای شما دنبال می شود. یعنی یک ریلز ممکن است چند 10 درصد بیشتر در معرض دید مخاطب قرار بگیرد.
2- شانس ورود به اکسپلور: بررسی ها نشان می دهد ورود ریلز اینستاگرام به اکسپلور به نسبت پست و استوری بسیار آسانتر است. حتی آمارها نشان داده است که ریلز شما 90 درصد بیشتر از پست های عادی بازدید خواهند گرفت. ریلز معمولاً زمان کوتاه تری دارد و این موضوع سبب می شود مخاطب علاقه بیشتری به تماشای آن داشته باشد. یعنی وقتی یک مخاطب بر روی یک ریلز اینستاگرام کلیک کند در عرض نیم ساعت، در حدود 40 الی 50 ریلز پشت سرهم پلی می شود و احتمال حضور ریلز شما در میان این موارد زیاد است.
3- شانس نمایش بیشتر در هشتگ ها: اینستاگرام یک گزینه به اسم ریلز در قسمت هشتگ ها نیز فعال کرده است به طوری که کاربران دسترسی مستقیم به ریلز داشته باشند و این موضوع سبب می شود تا هشتگ ها به این نوع ویدیو اهمیت بیشتری بدهند و ویدیو مورد نظر از دید کاربران اهمیت بیشتری داشته باشد.
ریلز اینستاگرام و استوری چه تفاوتی باهم دارند؟
در یک بررسی کلی می خواهیم تفاوت ریلز اینستاگرام و استوری را بررسی کنیم:
1- وقتی شما یک استوری می گذارید، 24 ساعت به دیده شدن آن زمان می دهید و پس از این تایم استوری شما پاک می شود اما ریلز اینستاگرام دائمی است و کاربران می توانند هر زمانی که دوست دارند وارد بخش ریلز پیج شما شوند و از ویدیو منتشر شده دیدن نمایند.
2- اگر ریلز اینستاگرام بسازید و در پیج خود قرار دهید مثل یک پست نمایش داده می شود اما استوری ها تنها روی عکس پروفایل شما قابل رویت هستند.
3- ریلز اینستاگرام دقیقاً مانند آپشن IGTV شامل یک گزینه اختصاصی در پیج شما خواهد بود و دسترسی به آن مانند پست همیشگی است. (یعنی تا زمانی که خودتان آن را پاک نکنید کاربران میتوانند از آن دیدن کنند). در صورتی که استوری ها بخش جداگانه ای ندارند مگر اینکه هایلایت شوند.
4- قابلیت های تصویری و موسیقی بیشتری برای ساختن ریلز اینستاگرام در اختیار شما قرار می گیرد اما ساخت استوری در این زمینه با محدودیت بیشتری همراه است.
5- ریلز اینستاگرام با لایک و ویو بالا شانس ورود به اکسپلور را دارد اما استوری ها فقط در صفحه شما در قسمت پروفایل قابل مشاهده هستند و وارد اکپسلور نمی شوند.
نکته مهمی که در نهایت باید بدانید سایز ریلز اینستاگرام و استوری است که هر یک یکسان یعنی 1920 در 1080 اعلام شده است.
باید و نبایدهای ریلز اینستاگرام
ساختن ریلز اینستاگرام آسان است اما ساخت یک ریلز خوب به طوری که سریع وایرال شود یک سری قوانین مهم دارد که اگر رعایت نشود مساله ساز خواهد شد.
بایدها: بهتر است از ویدیو های عمودی استفاده کنید. محتوا باید طوری ساخته شود که در دو ثانیه اول مخاطب جذب آن شود بنابراین دو ثانیه اول طلایی است و ریلز شما تا انتها شرایط تماشا دارد اما اگر این دو ثانیه رعایت نشود ممکن است مخاطب ویدیو را رد کند. ریلز باید به نسبت ویدیوهای دیگر یک سری تفاوت ها داشته باشد بنابراین ابزارهای خلاقانه مثل فیلتر، جلوه، متن و موسیقی می بایست در ریلز اینستاگرام به طور دقیق رعایت شود. چه خوب است متد خودتان را برای تولید ریلز داشته باشید و از دیگران تقلید نکنید.
نبایدها: شما نباید ریلز با واترمارک از سایت های دیگر را منتشر نمایید. این کار به معنی تقلید و عدم خلاقیت بوده و به نوعی نشان دهنده فیک بودن صفحه شما خواهد بود. بهتر است ویدیو های تار با وضوح پایین را بارگذاری نکنید یعنی به کیفیت ویدیو های خود اهمیت دهید. کاور کردن ویدیو با متن اصلاً ایده جالبی نیست بنابراین بهتر است متن به کار برده شده خلاصه باشد. ریلز تکراری و خسته کننده نیز در نهایت از سوی کاربران مورد انتقاد قرار می گیرند.
قابلیت های مختلف ساخت ریلز اینستاگرام
به منظور ساخت ریلز اینستاگرام باید آپشن های مختلفی که در اختیار شما قرار می گیرد را به خوبی شناسایی کنید.
Audio: بخش ایدیو به شما امکان افزودن صدا به ویدیو را می دهد. در واقع به شما کمک می کند تا موسیقی را از کتابخانه موسیقی اینستاگرام انتخاب کنید.
Tools: یک سری ابزارها وجود دارند که به شما این امکان را می دهند تا طول ویدیوی خود را تغییر دهید. مثلاً می توانید ویدیو خود را در حالت 15، 30، 60 و 90 ثانیه بگذارید.
Speed: شرایط تغییر سرعت پخش ویدیو نیز در ساخت ریلز اینستاگرام وجود دارد. اگر 0.3x و یا 0.5x را انتخاب کنید سرعت ویدیو شما کاهش می یابد. اگر گزینه 2x و یا 4x را انتخاب نمایید سرعت ویدیو بیشتر می شود.
Layout: این بخش به شما اجازه اجرای طرح بندی را می دهد به طوری که بیش از یک ضبط را می توانید به کادر اضافه نمایید.
Timer: این قسمت برای کلیپ بعدی محدودیت زمانی در نظر می گیرد و به شما این امکان را می دهد تا تنظیمات زمانی لازم را اجرا کنید. کسانی که از هندزفری استفاده می کنند از این گزینه استفاده خواهند کرد.
Dual: این قسمت به شما اجازه می دهد تا به واسطه دوربین های جلو و عقب خود همزمان فیلم ضبط کنید.
Align: این آپشن برای مقایسه جزییات کلیپ ریلز اینستاگرام با کلیپ های قبلی است.
پیشنهاد میشود مقاله کپی کپشن اینستاگرام را هم بخوانید.
تنظیمات ریلز پیش از انتشار
بهتر است اطلاعات خود را در مورد تنظیمات ریلز اینستاگرام بالاتر ببرید به این ترتیب شرایطی فراهم می شود تا بتوانید بهترین کلیپ را به اشتراک بگذارید.
یکی از بخش های مهم در تنظیمات ریلز اینستاگرام، مربوط به edit cover است.در این بخش می توانید کاوری برای ریلز خود انتخاب کنید. مثلاً اگر از قبل یک فریم از کلیپ ریلز یا یک عکس در گوشی خود ذخیره دارید را به عنوان کاور انتخاب کنید. گزینه دیگر caption است. این گزینه برای نوشتن کپشن ریلز شما در نظر گرفته شده است. شما می توانید از تنظیمات tag people نیز استفاده کنید. این بخش به شما اجازه می دهد تا افراد مختلف را در کلیپ خود تگ کنید. گزینه اضافه کردن لوکیشن هم در اختیار شما قرار می گیرد.
یک گزینه با عنوان recommend on facebook وجود دارد در صورتی که این گزینه را فعال نمایید ریلز شما به کاربران فیس بوکی که علاقمند به چنین محتوایی باشند پیشنهاد داده می شود. دقت کنید که برای استفاده از این آپشن نیاز به داشتن اکانت فیس بوک ندارید. مورد بعدی با عنوان rename audio وجود دارد که به کمک این بخش میتوانید یک فایل صوتی اختصاصی برای ریلز خود تهیه کنید و آن را به کلیپ اضافه نمایید. در واقع کاربران با مشاهده این بخش تصمیم می گیرند که فایل صوتی را ذخیره کنند یا خیر. در مورد گزینه also share to feed سوالات زیادی پرسیده شده است. در صورتی که این گزینه غیر فعال باشد یعنی ریلز به قسمت فید اینستاگرام راه پیدا نمی کند و تنها در تب ریلز ذخیره خواهد شد. حال اگر این قسمت فعال باشد می توانید ریلز را به فید اینستاگرام ارسال کنید به این ترتیب فالوورهای شما آن را خواهند دید.
درباره احمدرضا ملاحسینی
مدیر سایت آرنا لرن، متخصص سئو و بیزنس آنلاین، برنامه نویس موبایل. علاقمند به موسیقی و آواز
نوشته های بیشتر از احمدرضا ملاحسینی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.