لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو و بهینه سازی سایت
لینک سازی داخلی بهترین شیوه ممکن برای هدایت کاربران بین صفحات مختلف و همچنین هدایت خزنده گوگل برای ایندکس کردن صفحات مختلف است. در حقیقت لینک داخلی یک نوع نقشه برای پیدا کردن آدرس های مختلف است که نقش آن در بهبود ترافیک سایت و گرفتن رتبه بهتر در نتایج موتورهای جستجو غیر قابل انکار است. به همین دلیل اینترنال لینک به عنوان یکی از اصلی ترین مباحث در سئو و بهینه سازی سایت مطرح می شود.
حالا اگر در ابتدای راه هستید یا احساس می کنید که در لینک سازی داخلی دچار مشکل شده اید تا انتهای این مطلب با آرنا لرن باشید تا صفر تا صد لینک داخلی را توضیح دهیم.
لینک سازی داخلی چیست و چرا باید باشد؟
لینک سازی داخلی یعنی ایجاد یک پل ارتباطی مستقیم بین صفحات مختلف سایت برای مرتبط کردن آنها بر مبنای یک موضوع خاص. وجود لینک داخلی برای یک سایت از دو جهت اهمیت دارد:
کاربران را بین صفحات مختلف جابجا میکند و باعث میشود که نرخ پرش یا بانس ریت سایت پایین بیاید و کاربر نیازی به دیدن سایر سایت ها نداشته باشد.
خزنده موتور های جستجو بر مبنای نقشه سایت بین صفحات مختلف جابجا شده و راحتتر آنها را ایندکس میکند. در ضمن خزنده موتورهای جستجو تشخیص می دهند که کدام یک از صفحات سایت اهمیت بیشتری دارد و آن را در موتورهای جستجو تقویت می کنند.
حالا فرض بگیرید که شما یک محتوای جدید برای سایت خود نوشته اید و از بک لینک داخلی برای آن استفاده نکرده اید. این صفحات اصطلاحاً به عنوان صفحه یتیم شناخته میشوند و گرفتن رتبه برای آنها بسیار سخت است. بنابراین عملاً لینک داخلی هم از لحاظ سئو و هم از لحاظ طراحی ux یک بحث مهم محسوب می شود.
اهمیت لینک داخلی
در بند قبلی گفتیم که وجود لینک داخلی هم برای هدایت کاربران و هم برای ایندکس شدن صفحات توسط موتورهای جستجو و سئو داخلی سایت اهمیت دارد. اما داشتن این لینکها در یک سایت می تواند امتیازات جالب توجهی به دنبال داشته باشد. مثلاً در مورد مزایای لینک سازی داخلی موارد زیر را در نظر بگیرید:
به راحتی می توانید اهمیت یک کلمه کلیدی اصلی را به موتورهای جستجو نشان دهید
خودتان یکی از صفحات سایت را به عنوان مهمترین صفحه یا همان صفحه فرود معرفی میکنید
برای هر دسته از موضوعات سایت خود یک سبک لینک داخلی تعریف می کنید تا کاربر هم آنها را تشخیص دهد
کاربر برای حضور در فضای سایت شما دردسر چندانی ندارد و به راحتی به پاسخ خود میرسد
امکان هدایت کاربران و حتی خزنده موتورهای جستجو به سمت صفحه محصول وجود دارد و این آمار فروش را بالا میبرد.
البته باید قبول کنیم که همه این موارد در زیر سایه طراحی تجربه کاربری و بحث سئو قرار می گیرند که برای یک سایت حیاتی هستند و ادامه فعالیت آن در حوزه اینترنت را تحت تاثیر قرار می دهند.
ایده های پیاده سازی لینک داخلی خوب
احتمالاً این سوال در ذهن شما شکل گرفته که برای لینک سازی خوب و مناسب در یک سایت باید چه ایده هایی داشته باشیم؟ در حقیقت پیادهسازی لینک داخلی باید همانند تعریف مسیر جاده ای برای شهرهای مختلف باشد. همانطور که شما در مسافرت سریع ترین مسیر ممکن به همراه کمترین مصرف سوخت را در نظر می گیرید، در جریان اجرای لینک داخلی هم باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
دسته بندی مشخص محتوای سایت
قبل از هر چیزی و حتی قبل از نوشتن محتوای سایت، چند دسته بندی مشخص و کلی برای محتوای خود در نظر بگیرید. مثلاً اگر شما یک سایت گردشگری دارید، ایده های سفر، سفر ارزان، سفر هوایی، اقامت در سفر و موارد مشابه را به عنوان دسته های کلی محتوای خود در نظر بگیرید. حالا برای ایده های سفر محتوای جداگانه بنویسید و تنها بین این صفحات لینک داخلی ایجاد کنید. این موضوع از دو جهت برای شما اهمیت دارد:
لینک سازی داخلی را به صورت هدفمند انجام می دهید
میتوانید میزان اهمیت هر کدام از این دسته بندی ها را به صورت مجزا افزایش دهید
بنابراین اگر در تحلیل نهایی خود متوجه شدید که برخی از دسته های شما در نتایج موتورهای جستجو ضعیفتر هستند، از لینک داخلی به عنوان ابزاری برای بالا بردن اهمیت آنها استفاده میکنید و اصطلاحا آنها را تقویت می کنید.
مشخص کردن انکر تکست ها
حالا اگر دوباره همان سایت گردشگری را در نظر بگیریم، احتمالاً چند کلمه کلیدی اصلی مانند مسافرت، گردشگری، تور مسافرتی، اقامت و چند کلمه کلیدی دیگر را به عنوان کلمات هدف خود برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو در نظر می گیرید. اصولاً وقتی که شما یک کلمه خاص را لینک می دهید، به گوگل میگوید که این کلمه برای شما اهمیت دارد و از او می خواهید که صفحه هدف شما را به عنوان یک صفحه مهم در نظر بگیرد.
بنابراین یکی از اصول مهم در استراتژی لینک سازی داخلی این است که انکر تکست های مشخصی داشته باشید و لینک سازی را بر مبنای آنها انجام دهید. شاید شما بارها و بارها کلمه “با ما تماس بگیرید” را به صفحه اصلی لینک بدهید، اما این هیچ تاثیری در رتبه صفحه اصلی ندارد. در طرف مقابل اگر کلمات کلیدی اصلی را به صفحه فرود خود لینک بدهید، هم اهمیت کلمات کلیدی در نتایج موتورهای جستجو بالا می رود و هم صفحه فرود شما به مرور زمان رتبه بهتری می گیرد.
مشخص کردن صفحات مهم
یکی دیگر از مهمترین استراتژی های لینک سازی داخلی این است که شما به کمک آن می توانید صفحات مهم خود را مشخص کنید و رتبه آنها را در موتورهای جستجو بالا ببرید. مثلاً شما در همان سایت مسافرتی قصد دارید که تور استانبول و تور تفلیس را به عنوان اصلی ترین صفحات خود معرفی کنید و به کمک آن در نتایج موتورهای جستجو دیده شوید.
حال در قسمت وبلاگ سایت خود مطالب مختلفی می نویسید و از انکر تکست تور استانبول و تور تفلیس به صورت مجزا به این صفحات لینک می دهید. بنابراین اعتبار هر کدام از مطالب و صفحات وبلاگ شما از طریق لینک داخلی به این صفحات انتقال داده میشود و از این طریق به گوگل میگوید که این صفحات برای شما در اولویت هستند.
خطاهای رایج در هنگام لینک سازی داخلی
با توجه به اهمیتی که لینک داخلی در ساختار سایت و هدایت خزنده موتورهای جستجو دارد، طبیعتاً اجرای صحیح آن بسیار مهم است و می تواند نتیجه کارهای ما را تحت تاثیر قرار دهد. اما در این بین برخی از خطاها توسط وب مسترها رخ میدهد که نتایج کلی لینک سازی داخلی را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث میشود که کیفیت آنها پایین بیاید. برخی از رایج ترین مشکلاتی که در این زمینه رخ میدهد:
لینک داخلی شکسته
لینک داخلی شکسته زمانی به وجود میآید که شما به یک صفحه خاص لینک داده باشید و برای آن مقصد مشخصی وجود نداشته باشد. در واقع این خطا به این صورت است که شما به یک نفر آدرس محل سکونت یک نفر را بدهید، در حالی که آنها خیلی وقت پیش از آنجا رفته باشند. وقتی که شما لینک داخلی شکسته استفاده می کنید هم کاربر به یک نقطه بدون مقصد می رسد و هم خزنده گوگل از دست شما شاکی می شود!
معمولا لینک سازی داخلی شکسته به دو دلیل اتفاق میافتد:
قبلاً آدرس url یا همان نامک صفحه مورد نظر را تغییر دادهایم و در جریان لینک داخلی آن را اصلاح نکرده ایم
صفحه مورد نظر را به هر دلیلی حذف کردیم و برای آن جایگزین خاصی وجود ندارد
این نشان میدهد که ما هر تغییری که در صفحات سایت خود به وجود می آوریم، باید برای آن یک جایگزین هم داشته باشیم و مراقب تغییر سایر صفحات هم باشیم. مثلاً اگر ما قبلا به یک صفحه خاص لینک دادهایم و در حال حاضر صفحه مورد نظر یا آدرس آن را تغییر داده ایم، باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنیم تا دوباره کاربر را به سمت یک صفحه جایگزین هدایت کنیم. اگر این کار انجام نشود لینک سازی داخلی ما بدون مقصد بوده و این یک امتیاز منفی است.
استفاده بیش از حد از لینک سازی داخلی
احتمالاً در برخی از وبسایت ها دیده اید که برای نشان دادن اهمیت یک کلمه کلیدی خاص، چندین و چند بار آن را به صفحات مختلف یا حتی به یک صفحه لینک میدهند. اولا لینک دادن یک کلمه کلیدی از چند قسمت در یک صفحه اشتباه است و برای خزنده موتورهای جستجو گیجکننده است. ثانیاً لینک دادن کلمات کلیدی به صفحات متفاوت هم برای کاربر و برای خزند گیج کننده بوده و نمی دانند که اعتبار صفحه به کجا منتقل میشود.
در تمامی منابع مرتبط با سئو، استاندارد مشخصی برای لینک سازی داخلی و تعداد لینک داخلی تعریف نشده است، اما به عنوان یک قانون به خاطر داشته باشید که هر کلمه کلیدی باید یکبار و به یک صفحه لینک داده شود. اما در یک صفحه امکان استفاده از چند انکر تکست برای لینک دادن به چند صفحه وجود دارد.
لینک دادن از کلمه کلیدی اصلی به یک صفحه دیگر
فرض بگیرید که شما یک محتوای خاص در سایت مسافرتی خود برای تور تفلیس نوشته اید و آن را به شکل مناسب با استفاده از کلمات کلیدی ترکیبی و کلمات کلیدی LSI بهینه کرده اید. از طرفی هدف شما هم این است که این صفحه به اعتبار کافی برسد و در نتایج موتورهای جستجو دیده شود. بنابراین لینک سازی داخلی با استفاده از انکر تکست کلمه اصلی می تواند بزرگترین اشتباه شما باشد.
در واقع شما همه تلاش خود را به کار برده اید تا این صفحه با این کلمه کلیدی در نتایج دیده شود. حالا مجدداً خودتان از همان کلمه کلیدی اصلی به یک صفحه دیگر لینک داده اید و اصطلاحا اعتبار آن را انتقال می دهید. اگر این صفحه اصلی شما نیست و به دنبال رتبه گرفتن در یک صفحه ای دیگر هستید که هیچ! اما اگر این صفحه اصلی شماست سعی کنید از انکر تکست های کم اهمیت برای لینک داخلی استفاده کنید.
لینک دادن به صفحات ریدایرکت شده
این اشتباه گیج کننده تر از لینک داخلی شکسته است. در واقع شما با این اشتباه به یکی از صفحات خود لینک می دهید که قبلا آن را ریدایرکت کردهاید و آدرس آن تغییر داده شده است. برای درک بهتر این موضوع یک مثال می زنم. مثلاً فرض بگیرید که شما قبلاً یک صفحه با آدرس url فارسی آماده کرده اید و متوجه شده اید که نوشتن url انگلیسی بهتر است (البته هنوز کسی به صورت قطعی در مورد بهتر بودن url انگلیسی اظهار نظر نکرده است).
وقتی که آدرس url را تغییر می دهید، باید از ریدایرکت استفاده کنید. حالا اگر در لینک سازی داخلی خود مجدداً به همان url فارسی لینک بدهید، عملاً کاربر و خزنده موتور جستجو را به سمتی هدایت میکنید که هیچ نتیجهای برای آنها به دنبال ندارد و شاکی می شوند! پس همیشه مسیر ریدایرکت های خود را مشخص کنید و ترجیحاً یک فایل مجزا برای این صفحات داشته باشید تا در لینک سازی آنها دچار مشکل نشوید.
استفاده از افزونه ها برای لینک داخلی
این اشتباه معمولاً در وب سایت هایی که از وردپرس و افزونه استفاده می کنند بیشتر دیده می شود. این افزونه ها به شکلی هستند که می توان لینک دادن به یک کلمه یا انتر تکستخاص را در همه صفحات سایت امکان پذیر کرد. مثلا شما به این افزونه می گوید که هر جایی که کلمه تور استانبول را دیدید آن را به صفحه تور استانبول لینک بده!
استفاده از این تکنیک به چند دلیل اشتباه است:
ممکن است به هر دلیلی آدرس صفحه اصلی شما تغییر کند و آنرا ریدایرکت کنید
ممکن است تعداد لینک داخلی داده شده به آن صفحه از یک حد مشخصی افزایش یابد و از طرف گوگل تنبیه شوید
ممکن است لینک دهی از قسمتهای مختلف مانند متاتگ ها انجام شود که مناسب نیست
ممکن است با لینک سازی داخلی شما تداخل داشته باشد که مشکل ساز است
در هر صورت سعی کنید که برای لینک داخلی خود به صورت دستی و بر مبنای استراتژی محتوایی خود حرکت کنید تا از بروز خطا و مشکل جلوگیری کنید.
جمع بندی
لینک سازی داخلی موضوع پیچیده یا نگران کننده ای نیست و فقط شما کافی است که صفحات مختلف سایت تان را به یکدیگر مرتبط کنید. لینک داخلی به معنی انتقال اعتبار یک صفحه به صفحه دیگر است و به همین دلیل سعی کنید که مهم ترین صفحات تان به عنوان مقصد مهمترین کلمات سایت تان باشد. از کلمات کلیدی سایت به عنوان انکر تکست در لینک داخلی استفاده کنید و همیشه همه صفحات سایت را با لینک داخلی به یکدیگر متصل کنید. از ریدایرکت ۳۰۱ به هنگام تغییر آدرس صفحات سایت استفاده کنید و اگر یک صفحه را دایرکت کرده اید مجدداً با آن لینک ندهید. خوشحال می شویم که شما هم در این بحث شرکت کنید و اگر پیشنهادی دارید در قسمت نظرات بنویسید.
درباره احمدرضا ملاحسینی
مدیر سایت آرنا لرن، متخصص سئو و بیزنس آنلاین، برنامه نویس موبایل. علاقمند به موسیقی و آواز
نوشته های بیشتر از احمدرضا ملاحسینی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.