افزایش فروش اینترنتی با سرویس نجوا
در سالهای اخیر تعداد فروشگاههای اینترنتی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. از دلایل این استقبال میتوان به مواردی از قبیل بهبود تجربه کاربران از خرید اینترنتی و بهکارگیری ابزارهای مارکتینگ مناسب در جهت اطلاعرسانی و بازاریابی اشاره کرد. مهمترین شاخص موفقیت یک فروشگاه اینترنتی نرخ فروش است و برای افزایش فروش اینترنتی و ترغیب بازدیدکنندگان به خرید لازم است بدانیم کدام ابزارها و تکنیکها را به کار بگیریم.
نجوا یکی از شرکتهای ایرانی ارائهدهنده ابزارهای مارکتینگ به کسبوکارهای آنلاین است. در این مقاله قصد داریم نکاتی را که برای موفقیت فروشگاه اینترنتی به شما کمک میکنند، شرح دهیم و در ادامه به بررسی روشهای افزایش فروش اینترنتی میپردازیم.
برای موفقیت فروشگاه آنلاین به چه نکاتی توجه کنیم؟
برای افزایش فروش اینترنتی لازم است برخی نکات را همواره در نظر داشته باشیم. در ادامه این موارد را با هم مرور میکنیم:
-
اعتماد کاربران سرمایه اصلی شماست.
کاربر تنها زمانی از شما خرید میکند که به وبسایت شما اعتماد کرده باشد. بسیاری از دیجیتال مارکترها معتقدند مهمترین لحظه ارتباط شما با کاربر لحظه نهایی کردن اولین خرید است زیرا این لحظهای است که کاربر به برند شما اعتماد کرده است. تحقیقات نشان میدهد بیش از ۸۰ درصد خریداران اینترنتی ترجیح میدهند از برندهای آشنا دوباره خرید کنند تا آنکه سراغ وبسایتهای جدید بروند. بنابراین توجه به خریداران را فراموش نکنید. با استفاده از ابزارهایی مانند چت آنلاین به پرسشهای کاربران پاسخ دهید و با امکاناتی مانند بازگشت کالا و عودت وجه طی چند روز پس از خرید، اعتماد آنها را جلب کنید.
-
در مورد قیمت و ویژگیهای محصول شفافیت داشته باشید.
بسیاری از افرادی که خرید اینترنتی را به خرید حضوری ترجیح میدهند، دسترسی به اطلاعات کامل محصول را جزو مزایای این شیوه خرید میدانند. بنابراین سعی کنید اطلاعات محصول، قیمت و ویژگیهای دیگر آن را به صورت شفاف در دسترس کاربران وبسایتتان قرار دهید. این کار به کاربران شما اطمینان خاطر میدهد و در عین حال تجربه کاربری بهتری را برای آنها رقم میزند و بر میزان فروش وبسایت شما نیز تاثیر چشمگیری خواهد داشت.
-
وبسایت شما باید واکنشگرا و سریع باشد.
این روزها با فراگیر شدن تلفنهای هوشمند، اغلب مردم از طریق موبایل یا تبلتشان مشغول گشتوگذار در فروشگاههای اینترنتی میشوند. در صورتی که وبسایت شما برای این دستگاهها مناسبسازی نشده باشد و یا سرعت لود شدن آن به شکل محسوسی کند و زمانبر باشد، بخش زیادی از کاربرانتان را در مواجهه اول با وبسایت از دست میدهید.
-
فرآیند ثبتنام و خرید را ساده طراحی کنید.
طولانی بودن فرآیند ثبتنام در وبسایت یا ثبت خرید میتواند کاربران شما را از خریدشان منصرف کند. صفحات را طوری طراحی کنید که کاربر برای جستوجوی محصول یا دیدن ویژگیهای آن نیازی به ثبتنام اجباری نداشته باشد. بهعلاوه بهتر است در هنگام ثبت خرید از کاربر اطلاعات اضافی درخواست نکنید و به دریافت ایمیل و اطلاعات تماس اندک اکتفا کنید.
چگونه فروش اینترنتی را افزایش دهیم؟
راههای زیادی برای افزایش فروش اینترنتی فروشگاههای آنلاین وجود دارد اما بهترین برنامه بازاریابی برنامهای است که تکنیکها و ابزارهای گوناگون را در ترکیب با هم به کار بگیرد و بهترین نتیجه را به شکلی بهصرفه و بهینه رقم بزند. برخی از مهمترین تکنیکها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که میتوانند تاثیر بهسزایی در افزایش فروش اینترنتی داشته باشند، عبارتند از:
-
استفاده از ایمیل مارکتینگ را برای تعامل با کاربرانتان فراموش نکنید.
ایمیل مارکتینگ یکی از پربازدهترین کانالهای فروش همه فروشگاههای آنلاین است. مطابق آمار در ۲ سال گذشته ایمیل مارکتینگ بالاترین میزان فروش اینترنتی را در مناسبتهای خاص مانند بلک فرایدی رقم زده است. این کانال با میانگین ۲۵ درصد حتی درصدی بالاتر از سرچ ارگانیک و ورودیهای مستقیم فروشگاههای آنلاین داشته است.
برای اجرای ایمیل مارکتینگ موفق لازم است یک لیست از آدرس ایمیل مخاطبین کسبوکارتان بسازید. برای ساخت این لیست که اصطلاحا به آن بانک ایمیل گفته میشود، میتوانید از راههای گوناگونی استفاده کنید. برای مثال میتوانید یک فرم عضویت بسازید و آن را به شکل پاپآپ یا در قسمتی از صفحه اصلی وبسایتتان قرار دهید. با ضمیمه کردن یک خدمت رایگان مانند یک کد تخفیف یا ارسال رایگان و … در ازای وارد کردن ایمیل در فرم کاربران بیشتری را به این کار تشویق کنید و پس از مدت کوتاهی از تعداد ایمیلهایی که کاربرانتان در اختیارتان قرار دادهاند شگفتزده خواهید شد. بهعلاوه اغلب فروشگاههای اینترنتی هنگام ثبتنام از کاربران آدرس ایمیل دریافت میکنند و همین لیست اختصاصی کسبوکار شما میتواند نقطه شروع ایمیل مارکتینگ باشد.
در ابتدای مقاله از سرویس نجوا نام بردیم که به کسبوکارها خدمات ریتنشن مارکتینگ ارائه میکند. ریتنشن مارکتینگ یا بازاریابی بازگشتی به معنای بهکارگیری ابزارهای مارکتینگ در جهت نگه داشتن مشتریان فعلی شماست و برای تکمیل ابزارهای تبلیغات و جذب مشتری و تبدیل کاربران جذبشده به مشتریان وفادار ضرورت دارد.
ایمیل مارکتینگ یکی از اصلیترین خدمات نجواست که توسط فروشگاههای اینترنتی زیادی مورد استفاده قرار میگیرد. نجوا به تازگی یک کتاب الکترونیکی نیز برای آموزش جامع ایمیل مارکتینگ به کسبوکارها معرفی کرده است که میتوانید برای طراحی کمپینهای ایمیلی و استفاده بهینه از ایمیل مارکتینگ از آن بهره ببرید.
این سرویس با امکاناتی مانند گروهبندی و سگمنت مشتریان، ایمیل اتومیشن، امکان زمانبندی و … ایمیل مارکتینگ را به شیوهای ساده و بهینه در اختیار شما قرار میدهد. بهعلاوه پشتیبانی فنی و مارکتینگی به زبان فارسی و رفع مشکلات پرداخت ارزی و تحریم آیپی ایران توسط برخی سرویسهای خارجی به صورتی مضاعف باعث شده کسبوکارهای ایرانی به این سرویس علاقمند شوند.
سعی کنید از ابزار ایمیل برای ارتباط مستمر و طولانیمدت با کاربرانتان استفاده کنید. برای مثال در هنگام ثبتنام کاربر برایش یک ایمیل خوشآمدگویی بفرستید و سپس با ارسال منظم خبرنامه ارتباطتان را با او ادامه دهید. توجه کنید ارسال محتوای ارزشمند مهمترین نکته در اجرای ایمیل مارکتینگ است و در کنار آن میتوانید با ارسال کدهای تخفیف اختصاصی ارتباط با کاربر را مستحکم کنید.
-
پوش نوتیفیکیشن را برای ارتباط دائمی با کاربران فعال کنید.
پوش نوتیفیکیشن نیز مانند ایمیل مارکتینگ یک ابزار دیجیتال مارکتینگ اجازهمحور است که با دریافت اجازه از کاربر به شما امکان میدهد پیامتان را مستقیم روی دستگاه موبایل و دسکتاپ کاربران ارسال کنید. ارسال آخرین اخبار، آپدیتها، محصولات پرفروش و پرطرفدار، فروشهای ویژه روزانه و مناسبتی و … تنها برخی از کاربردهای پیادهسازی پوش نوتیفیکیشن روی وبسایت شماست.
یکی دیگر از خدمات سرویس نجوا نیز پوش نوتیفیکیشن است. پنل پایه پوش نوتیفیکیشن نجوا رایگان است و به شما اجازه میدهد به صورت نامحدود برای کاربرانتان نوتیفیکشن بفرستید. بهعلاوه در پنل کاربری این سرویس میتوانید گزارشهای جامعی از آمار ارسال و کلیک نوتیفیکیشنهایتان دریافت کنید و با امکاناتی مانند شخصیسازی،گروهبندی و … پیام مناسب را برای کاربران مناسب بفرستید.
-
شبکههای اجتماعی ویترین برند شما هستند.
ایجاد ارتباط موثر با کاربران در شبکههای اجتماعی یکی از بهترین راههای تشویق کاربران به خرید مجدد و افزایش فروش اینترنتی است. درست است که این شبکهها توانایی زیادی در ایجاد خرید مستقیم ندارند، اما تاثیر بینظیری در شکلدهی برند شما و ایجاد ارتباط موثر با کاربرانتان دارند. سعی کنید در شبکههای اجتماعی حضور فعالی داشته باشید و محتوای جذاب و مفیدی برای کاربرانتان تولید کنید. استفاده از هشتگهای مناسب و زمانبندی متناسب با مخاطبینتان را برای ارسال پست از یاد نبرید. به این ترتیب تاثیر این شبکهها را در افزایش فروش نیز مشاهده خواهید کرد.
-
از بازاریابی خلاق و محتوایی غافل نشوید.
توجه به بازاریابی محتوایی و تولید محتوای جذاب و مفید برای کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد. این شاخه بازاریابی در سالهای اخیر به صورت مضاعفی مورد توجه قرار گرفته است. بازاریابی محتوایی چه با هدف تبلیغات و چه به شیوه درونگرا یا اینباند مارکتینگ تاثیر بهسزایی در ارتباط شما با مشتریانتان دارد. بسیاری از کاربران شما ممکن است در طی زمان از طریق محتواهایی که روی بستر وب منتشر کردهاید، با وبسایت شما آشنا شوند و همین کاربران میتوانند در آینده تبلیغکننده برند شما باشند.
سخن پایانی
فراگیر شدن فروشگاههای آنلاین و خرید اینترنتی باعث شده که بسیاری از مردم این شیوه خرید را جایگزین خریدهای حضوری کنند. اما در شرایطی که فروشگاههای اینترنتی زیادی در حال فعالیت هستند، استفاده از ابزارهای دیحیتال مارکتینگ در جهت افزایش فروش اهمیت ویژهای مییابد. در این مقاله تلاش کردیم نشان دهیم چگونه با ترکیب ابزارها و تکنیکهای مختلف میتواند برندسازی و افزایش فروش را سرعت بخشید.
هم چنین از ریتنشن مارکتینگ صحبت کردیم که یکی از کلیدهای اصلی موفقیت هر فروشگاه اینترنتی است. این شاخه از دیجیتال مارکتینگ که به نگهداری مشتریان و بازگشت آنها اختصاص دارد، تاثیر زیادی در ترغیب مشتریان به خرید مجدد و ایجاد شبکه مشتریان وفادار ایفا میکند. شرکت نجوا یک شرکت ایرانی است که با خدمات ایمیل مارکتینگ و پوش نوتیفیکیشن به بیش از ۷ هزار کسبوکار اینترنتی کمک میکند ارتباطی فعالانه و طولانیمدت با کاربرانشان ایجاد کنند و از این طریق فروش و ترافیک خود را افزایش دهند. این ابزارها امکانی فراهم میکنند که بتوانید با کسب اجازه از کاربران برای آنها پیام بفرستید و به همین خاطر نرخ تبدیل بالا و کاربرانی راضی برای کسبوکار شما به ارمغان میآورند.
نجوا همچنین موانعی را که سرویسهای خارجی برای کاربران ایرانی ایجاد میکردند، مرتفع کرده است. موانعی نظیر تحریم آیپی ایران، مشکلات پرداخت ارزی، احساس ناامنی از دسترسی همیشگی به سرویس و نبود پشتیبانی مناسب.
درباره احمدرضا ملاحسینی
مدیر سایت آرنا لرن، متخصص سئو و بیزنس آنلاین، برنامه نویس موبایل. علاقمند به موسیقی و آواز
نوشته های بیشتر از احمدرضا ملاحسینی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.