بهینهسازی اپلیکیشنها برای اپاستورها؛ چرا و چگونه؟
هر چقدر که استفاده از اپلیکیشنها در زندگی روزمرهی ما بیشتر میشود، اهمیت نحوهی توسعهی آنها هم بیشتر میشود. رقابت میان اپلیکیشنهای منتشر شده برای سیستمعاملهای اندروید و iOS بسیار زیاد است بنابراین همانطور که وبسایتها را متناسب با معیارهای موتورهای جستجو مانند گوگل بهینه سازی میکنیم، توسعهدهندگان اپلیکیشنهای موبایل نیز نیاز دارند برنامههای خود را متناسب با ویژگیهای اپاستور مدنظرشان (گوگل پلیاستور یا اپلاستور) بهینه کنند. بهینه سازی اپلیکیشن یعنی ویژگیهای اپلیکیشن را طوری تغییر دهیم که در بازارهای اپلیکیشن مورد نظر ما در ابتدای لیست جستجو نمایش داده شود. اگر میخواهید دربارهی بهینه سازی اپلیکیشن بیشتر بدانید، ادامهی مطلب را از دست ندهید.
ابتدا باید بدانیم چرا بهتر است اپلیکیشن خود را بهینه سازی کنیم. حدود٪۷۰ کاربران موبایل با جستجو در اپاستورها اپلیکیشنی را که به آن نیاز دارند پیدا میکنند. نمیتوان نقش پررنگ جایگاههای ابتدایی لیست را در بالا بردن تعداد دانلود و نصب اپلیکیشن نادیده گرفت؛ به هر حال بیش از ۴ میلیون اپلیکیشن در اپاستورها وجود دارند و هرچقدر هم که عملکرد برنامهی شما مناسب باشد، اگر در ابتدای لیست قرار نگیرید، ممکن است شانس دانلود و نصب اپلیکیشنتان را از دست بدهید.
اپاستوری که در سیستمعامل اندروید مورد استفاده قرار میگیرد، گوگل پلی استور است. برای بهین سازی اپلیکیشن خود متناسب با این اپ استور باید نکات زیر را در نظر داشته باشید.
-
نام
-
توضیحات
-
بک لینکها
-
خرید درونبرنامهای
-
نظرات و امتیازات
این فاکتورها برای اپل استور متفاوت هستند. برای بهینه سازی برنامهی خود متناسب با اپ استور مخصوص دستگاههای iOS باید فاکتورهای زیر را بهینه کنید.
-
نام اپلیکیشن
-
لینک اپلیکیشن
-
زیرنویس نام اپلیکیشن
-
کلمات کلیدی
-
خرید درونبرنامهای
-
نظرات و امتیازات
-
آپدیتها
-
دانلود و نرخ تعامل
برای شروع بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استور مورد نظرتان باید ابتدا استراتژی بهینه سازی خود را مشخص کنید. بازار خود را بررسی کنید و بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند. سپس به سراغ انتخاب نام مناسب بروید. نامی که برای اپلیکیشنتان انتخاب میکنید بسیار مهم است. این نام باید به سادگی خوانده شود و حامل پیام اپلیکیشن شما باشد. در ضمن دقت کنید که گوگل پلی استور به شما اجازهی انتخاب نامی با بیش از ۵۰ کاراکتر را نخواهد داد. این محدودیت برای اپل استور ۳۰ کاراکتر است.
قدم بعدی تحقیق کلمات کلیدی است. کلماتی که فکر میکنید مخاطبان این اپلیکیشن برای جستجو و رسیدن به آن استفاده میکنند. برای تحقیق کارآمد میتوانید سراغ این سوالها بروید و به آنها جواب دهید:
-
ویژگیهای اصلی این اپلیکیشن چیست؟
-
چه کلمات و مترادفهایی برای توصیف این اپلیکیشن مناسب هستند؟
-
اپلیکیشنهای مشابه از چه کلماتی استفاده کردهاند؟
-
دستهبندی مناسب این اپلیکیشن چیست؟
-
افراد در دستهبندی مشابه از چه کلماتی استفاده میکنند؟
مرحلهی بعدی که باید به آن توجه کافی داشته باشید، شرح اپلیکیشن است. شرح اپلیکیشن توضیح کوتاهی است که در قسمت پایینی اپلیکیشنها در اپاستور نمایش داده میشود. شرح اپلیکیشن اولین چیزی است که کاربر دربارهی اپلیکیشن شما میبیند پس باید آموزنده، خوانا، دارای ساختار واضح و تا حد ممکن شامل کلمات کلیدی باشد.
آیکون مناسبی برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید. احتمال دارد چند لوگو برای اپلیکیشن خود در نظر داشته باشید. میتوانید با تست A/B این آیکونها را مورد آزمایش قرار دهید و بهترین را انتخاب کنید.
گام بعدی انتخاب تصاویر مناسب برای معرفی برنامهتان است. تصاویری که از محیط کاربری اپلیکیشن در صفحهی خود قرار میدهید، فرصتی را در اختیار شما قرار میدهد که کاربر را با محیط اپلیکیشن خود بیشتر آشنا کنید و او را به نصب برنامه ترغیب کنید.
برای معرفی اپلیکیشن خود از یک زبان دیگر هم استفاده کنید. ممکن است بعضی کاربران شما به عنوان مثال از زبان انگلیسی برای جستجوی برنامههای مورد نیاز خود استفاده کنند. هیچ فرصتی را از دست ندهید. مشخصات برنامهی خود را به زبان دیگری ترجمه کنید.
آخرین نکتهای که باید به خاطر داشته باشید رتبهبندی و بررسی عملکرد اپلیکیشن است. همانطور که در فاکتورهای مورد توجه اپ استورها مشاهده میکنید، بخش نظرات و امتیازات در هر دو مشترک است و اپ استورها برای این فاکتور اهمیت ویژهای قائل هستند.
بهینهسازی اپلیکیشن مقولهی بسیار مهمی است که توجه به آن در عین سادگی میتواند باعث افزایش نصب، رشد اپلیکیشن و افزایش درآمد شما شود و هزینهای را که برای رسیدن به یک اپلیکیشن بهینه صرف کردهاید به شما بازگرداند.
اپلیکیشنهای بهینهشده معمولا به دلیل میزان نصب بالایی که دارند، از اعتبار بیشتری بین مردم برخوردار هستند. با استفاده از همین ویژگی نیز میتوانند به عنوان ناشر با پلتفرمهای تبلیغات درون اپلیکیشنی همکاری کنند و درآمد خوبی داشته باشند. از پلتفرمهایی که میتوان به این منظور از آن استفاده کرد، پلتفرم ادیوری است که با چندین ناشر در حال همکاری است، هزاران کمپین فعال موجود دارد و از انواع تبلیغات همسان، بنری و ویدیوئی پشتیبانی میکند. این پلتفرم همچنین امکان کسب درآمد دلاری را نیز برای ناشران فراهم کرده است. مزیت ادیوری نسبت به سایر پلتفرمها این است که به مخاطبان اپلیکیشن شما اهمیت میدهد و با نمایش تبلیغات مرتبط به موضوع اپلیکیشن شما، کاری میکند که رضایت کاربر به خطر نیفتد.
درباره احمدرضا ملاحسینی
مدیر سایت آرنا لرن، متخصص سئو و بیزنس آنلاین، برنامه نویس موبایل. علاقمند به موسیقی و آواز
نوشته های بیشتر از احمدرضا ملاحسینی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.